do góry
Bezpłatny dostęp na 30 dni do INFORFK skorzystaj
Pobieranie danych...
 
data dodania: 08.10.2024
codzienne aktualności na Twojej komórce - pobierz aplikację mobilną
 

Nowy termin płatności składek za okres od sierpnia do grudnia 2024 r.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź.

Kogo dotyczy?

Płatnika składek, który został poszkodowany w wyniku powodzi z września 2024 r. oraz prowadził bądź prowadzi działalność na terenie objętym klęską żywiołową.

Osoba poszkodowana, to osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.

Jakie dokumenty są wymagane?

  • Oświadczenie dla poszkodowanych w wyniku skutków powodzi z września 2024 r. 

lub

  • Zaświadczenie wydane przez właściwy organ gminy, potwierdzające status poszkodowanego.

Płatnik może skorzystać z wzoru oświadczenia przygotowanego przez ZUS lub złożyć je w formie pisma.

Jeśli oświadczenie składa pełnomocnik płatnika, to do wniosku należy dołączyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Można też wypełnić w tym celu formularz PEL.

Kiedy złożyć dokumenty?

Oświadczenie/zaświadczenie można złożyć w dowolnym momencie, najpóźniej do 15 września 2025 r.

Gdzie i w jaki sposób złożyć dokumenty?

Oświadczenie/zaświadczenie można:

  • wysłać za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS, np. na formularzu POG,
  • wysłać pocztą na adres jednej z placówek ZUS,
  • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń w  każdej placówce ZUS,
  • złożyć ustnie podczas rozmowy z pracownikiem ZUS, który spisze z niej protokół.

Jak i kiedy ZUS załatwi sprawę?

Postępowanie

Na podstawie dostępnych informacji ZUS zweryfikuje, czy płatnik jest osobą poszkodowaną w wyniku powodzi.

Nowy termin płatności składek za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. został wyznaczony na 15 września 2025 r.

Wyznaczenie nowego terminu płatności składek stanowi pomoc publiczną na naprawę szkód spowodowanych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia. Wartość wyliczonej pomocy ZUS wskaże w „Informacji o udzielonej pomocy publicznej”. ZUS wyśle informacje wyślemy do płatnika oraz do wiadomości wojewody właściwego wg miejsca prowadzonej przez płatnika działalności.   

Łączna wartość pomocy publicznej w celu naprawienia szkód powstałych w wyniku wystąpienia powodzi, udzielonej na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, nie może przekroczyć wartości szkód materialnych poniesionych przez beneficjenta pomocy na skutek powodzi, pomniejszonej o wartość uzyskanego odszkodowania.

Oznacza to, że jeżeli płatnik otrzyma pomoc publiczną (np. w postaci świadczenia interwencyjnego, nowego terminu na opłacenie składek, zwolnienia z podatków), która przekroczy wskazany poziom, musi zwrócić tę kwotę. Wojewoda zawiadomi płatnika o wysokości kwoty przekroczenia i terminie zwrotu oraz poda rachunek bankowy do przelewu.

Jeżeli na podstawie dostępnych informacji ZUS stwierdzi, że płatnik nie ma statusu osoby poszkodowanej w wyniku powodzi, to wyda decyzję o odmowie wszczęcia postępowania.

Termin rozpatrzenia

ZUS rozpatrzy sprawę jak najszybciej.

Czy można się odwołać?

Płatnik może odwołać się od decyzji o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie ustalenia nowego terminu płatności składek do sądu okręgowego − sądu pracy i ubezpieczeń społecznych właściwego według miejsca zamieszkania. Ma na to miesiąc od dnia doręczenia decyzji.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Korekta dokumentacji ZUS – zasady, przypadki i konsekwencje w zakresie rozliczeń składkowych (PDF)

Korekty dokumentów ubezpieczeniowych ZUS – zgłoszeniowych i rozliczeniowych, dokonuje większość płatników składek. Przyczyną korekty stają się najczęściej błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika składek, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS. Następstwem korekty tych dokumentów są zazwyczaj zmiany w zakresie naliczania wynagrodzeń, zasiłków i podatków. Publikacja opisuje okoliczności, w jakich należy przygotować korektę dokumentów i ją rozliczyć.

Kup już za: 16.90 zł

Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od IFK Platforma Księgowych
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK