Nowy termin płatności składek za okres od sierpnia do grudnia 2024 r.
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź.
Płatnika składek, który został poszkodowany w wyniku powodzi z września 2024 r. oraz prowadził bądź prowadzi działalność na terenie objętym klęską żywiołową.
Osoba poszkodowana, to osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.
lub
Płatnik może skorzystać z wzoru oświadczenia przygotowanego przez ZUS lub złożyć je w formie pisma.
Jeśli oświadczenie składa pełnomocnik płatnika, to do wniosku należy dołączyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Można też wypełnić w tym celu formularz PEL.
Oświadczenie/zaświadczenie można złożyć w dowolnym momencie, najpóźniej do 15 września 2025 r.
Oświadczenie/zaświadczenie można:
Na podstawie dostępnych informacji ZUS zweryfikuje, czy płatnik jest osobą poszkodowaną w wyniku powodzi.
Nowy termin płatności składek za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. został wyznaczony na 15 września 2025 r.
Wyznaczenie nowego terminu płatności składek stanowi pomoc publiczną na naprawę szkód spowodowanych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia. Wartość wyliczonej pomocy ZUS wskaże w „Informacji o udzielonej pomocy publicznej”. ZUS wyśle informacje wyślemy do płatnika oraz do wiadomości wojewody właściwego wg miejsca prowadzonej przez płatnika działalności.
Łączna wartość pomocy publicznej w celu naprawienia szkód powstałych w wyniku wystąpienia powodzi, udzielonej na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, nie może przekroczyć wartości szkód materialnych poniesionych przez beneficjenta pomocy na skutek powodzi, pomniejszonej o wartość uzyskanego odszkodowania.
Oznacza to, że jeżeli płatnik otrzyma pomoc publiczną (np. w postaci świadczenia interwencyjnego, nowego terminu na opłacenie składek, zwolnienia z podatków), która przekroczy wskazany poziom, musi zwrócić tę kwotę. Wojewoda zawiadomi płatnika o wysokości kwoty przekroczenia i terminie zwrotu oraz poda rachunek bankowy do przelewu.
Jeżeli na podstawie dostępnych informacji ZUS stwierdzi, że płatnik nie ma statusu osoby poszkodowanej w wyniku powodzi, to wyda decyzję o odmowie wszczęcia postępowania.
ZUS rozpatrzy sprawę jak najszybciej.
Płatnik może odwołać się od decyzji o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie ustalenia nowego terminu płatności składek do sądu okręgowego − sądu pracy i ubezpieczeń społecznych właściwego według miejsca zamieszkania. Ma na to miesiąc od dnia doręczenia decyzji.
Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Korekta dokumentacji ZUS – zasady, przypadki i konsekwencje w zakresie rozliczeń składkowych (PDF)
Korekty dokumentów ubezpieczeniowych ZUS – zgłoszeniowych i rozliczeniowych, dokonuje większość płatników składek. Przyczyną korekty stają się najczęściej błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika składek, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS. Następstwem korekty tych dokumentów są zazwyczaj zmiany w zakresie naliczania wynagrodzeń, zasiłków i podatków. Publikacja opisuje okoliczności, w jakich należy przygotować korektę dokumentów i ją rozliczyć.