Zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych dla firm poszkodowanych na skutek powodzi
Przedsiębiorcy, którzy w wyniku powodzi stracili możliwość prowadzenia firmy, będą mogli uzyskać do 2 tys. zł wsparcia przy zakupie kasy fiskalnej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej. Z ulgi będą mogli skorzystać podatnicy, którzy w ciągu 7 miesięcy od wystąpienia klęski żywiołowej zakupili kasę rejestrującą online, w tym w postaci oprogramowania.
Terminy zgłoszeń kas rejestrujących zostały przesunięte w związku z powodzią >>>
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi. Nowe regulacje mają umożliwić przedsiębiorcom skorzystanie z ulgi na zakup kas rejestrujących w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku.
Zgodnie z projektem, odliczenie wydatków na zakup kasy rejestrującej lub zwrot będzie przysługiwać podatnikom którzy posiadali kasy rejestrującej w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub uległy trwałemu uszkodzeniu na skutek powodzi. Ponadto, w ciągu 7 miesięcy od początku wystąpienia klęski żywiołowej zakupili kasę rejestrującą online, w tym w postaci oprogramowania.
Projekt zakłada odliczenie lub zwrot kosztu zakupu kas rejestrujących nabytych w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych w związku z klęską żywiołową na skutek powodzi - efektywnie w wysokości 2000 zł. Dotyczyć to będzie dwóch typów podatników:
W projekcie szczegółowo określono warunki, jakie podatnik musi spełnić, aby mógł skorzystać z odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas w miejsce tych, które podatnik utracił lub doszło do ich trwałego uszkodzenia w wyniku powodzi.
Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej lub odliczenie przysługuje, jeżeli podatnik spełni łącznie następujące warunki:
Ulga będzie miała zastosowanie przy zakupie jednej kasy w miejsce jednej kasy utraconej lub trwale uszkodzonej na skutek powodzi. Przykładowo jeśli podatnik utracił w wyniku powodzi dwie kasy rejestrujące, ulga będzie przysługiwała do zakupionych dwóch kas rejestrujących w miejsce tych utraconych. W przypadku zakupu przez podatnika więcej niż jednej kasy rejestrującej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej na skutek powodzi ulga będzie przysługiwała na jedną z tych zakupionych kas.
Podatnicy zwolnieni z VAT będą składać wniosek o ulgę najwcześniej w następnym miesiącu po miesiącu w którym rozpoczną prowadzenie ewidencji. Będą mogli również składać wniosek w późniejszych terminach.
O zwrot będą mogli ubiegać się również podatnicy, którzy zakupili kasę rejestrującą w miejsce kasy utraconej lub uszkodzonej przed wejściem w życie projektowanych regulacji tj. w okresie od 16 września 2024 roku do dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka
Obrót bezgotówkowy i gotówkowy w rozliczeniach podatkowych i rachunkowych (PDF)
Tradycyjną formą zapłaty za dokonywane transakcje jest zapłata w gotówce, tj. za pomocą banknotów lub monet. Transakcje opłacane w gotówce generują u przedsiębiorców tzw. obrót gotówkowy. Wszelkie inne sposoby zapłaty generują u przedsiębiorców tzw. obrót bezgotówkowy. W publikacji na przykładach wyjaśniamy jakie są skutki obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w rozliczeniach podatkowych i rachunkowych.