-
Jakie skutki powoduje nabycie prawa do emerytury przez przedsiębiorcę w trakcie miesiąca
data dodania: 03.06.2022
-
Jak skorygować dokumenty ZUS, gdy zleceniobiorca nie uzyska w drugiej firmie przychodu w wysokości co najmniej płacy minimalnej
data dodania: 19.05.2021
-
Jakie obowiązki wobec ZUS ma płatnik, którego zleceniobiorca uzyskał prawo do renty
data dodania: 20.08.2020
PROBLEM Nasza spółka zatrudnia od 2019 r. osobę na podstawie umowy zlecenia. Zleceniobiorca ten ma orzeczony lekki stopień niepełnosprawności. Od 17 sierpnia 2020 r. ma ustalone prawo do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy.
-
Kiedy należy złożyć formularz ZUS KOA
data dodania: 07.05.2018
PROBLEM W celu uporządkowania danych jednego z naszych ubezpieczonych, będącego zleceniobiorcą, zostaliśmy zobowiązani przez ZUS do złożenia formularza ZUS KOA. Prosimy o wyjaśnienie, do jakich celów jest niezbędny ten dokument i jak prawidłowo go wypełnić.
-
Z jakimi obowiązkami wobec ZUS wiąże się przekształcenie płatnika-spółki jawnej w spółkę z o.o.
data dodania: 12.07.2017
-
Jaką dokumentację zgłoszeniową przesyła do ZUS płatnik zatrudniający osobę wykonującą równolegle 2 umowy zlecenia
data dodania: 12.12.2016
Na okres od 1 września do 31 grudnia 2016 r. nasze przedsiębiorstwo zawarło umowę zlecenia z osobą, która wcześniej zawarła umowę zlecenia z innym podmiotem, trwającą do 10 listopada 2016 r. Z pierwszej umowy zlecenia comiesięczny przychód tej osoby wynosi więcej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, dlatego jako płatnik zgłosiliśmy tego zleceniobiorcę tylko do ubezpieczenia zdrowotnego.
-
Jak zgłaszać do ubezpieczeń zleceniobiorcę wykonującego równolegle dwie (lub więcej) umowy zlecenia u tego samego płatnika
data dodania: 16.11.2016
Zgodnie z wytycznymi ZUS każda zawarta umowa zlecenia powinna być obecnie traktowana jako odrębny tytuł ubezpieczenia. Oznacza to, że płatnik, który zatrudnia zleceniobiorcę wykonującego równolegle 2 (lub więcej) umowy zlecenia, ma obowiązek zgłosić go do ubezpieczeń z tytułu każdej umowy odrębnie.
-
Jak oskładkować zaległe wynagrodzenia członka rady nadzorczej
data dodania: 13.01.2015
W naszej spółce działa rada nadzorcza. Od 1 stycznia 2015 r. członkowie rady zostaną objęci obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Czy w związku z tym od zaległych wynagrodzeń członków rady nadzorczej (dotyczących 2013 r.
-
Kiedy osoba prowadząca działalność i pobierająca zasiłek po ustaniu zatrudnienia musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne
data dodania: 23.12.2014
Nasze biuro rachunkowe rozlicza składki za osobę prowadzącą działalność gospodarczą, która do 30 listopada 2014 r. była jednocześnie zatrudniona na umowę o pracę na zastępstwo w pełnym wymiarze godzin.